SWOT-Analyse maken: hoe en waarom?

SWOT-analyse

Een SWOT-analyse, je hebt er wellicht wel eens eerder van gehoord. Het is een van de bekendste marketing tools die wordt gebruikt alle factoren uit de interne- en externe omgeving van een bedrijf inzichtelijk te maken. Een SWOT-analyse is fijn hulpmiddel om het onderscheidend vermogen van een bedrijf te versterken en kansen in de markt eerder te zien en benutten.  In dit artikel vertellen we hoe je een SWOT-analyse maakt, waarom dit belangrijk is en geven we een SWOT-analyse voorbeeld. Zodat jij in de toekomst eenvoudig je eigen SWOT-analyse kan maken.

SWOT-analyse betekenis

Laten we beginnen bij het begin. Want waar staat SWOT-analyse eigenlijk voor? Eigenlijk heeft SWOT-analyse een eenvoudige betekenis. Het is namelijk een afkorting voor de woorden Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Ofwel: de krachten en tekortkomingen van een onderneming, deze bevinden zich in de interne omgeving. En de kansen en valkuilen van de markt waar je in opereert, de externe omgeving. De SWOT-analyse betekenis staat dus eigenlijk voor het analyseren en benoemen van kansen en bedreigingen in de markt en sterktes en zwaktes van de organisatie. 

Waarom een SWOT-analyse maken?

Een SWOT-analyse wordt vooral toegepast in marktonderzoek. Zulk marktonderzoek wordt bijvoorbeeld gedaan voor de lancering van een nieuw product, een bepaalde campagne, tijdens crisismanagement of bijvoorbeeld nieuwe visievorming of positiebepaling. In dat soort situaties is het namelijk van groot belang om goede kennis te hebben van de eigen organisatie en hoe deze functioneert. Maar ook hoe de huidige markt eruit ziet en hoe deze benut kan worden. Zulk soort kennis is er vaak wel, maar door de grote hoeveelheid informatie is deze niet inzichtelijk. Daar helpt een SWOT-analyse bij. Voortaan heb je al deze kennis opgeslagen in één overzicht. 

Interne en externe factoren

De interne analyse levert de sterke en zwakke punten van de organisatie op. Vaak wordt dan gekeken naar de organisatie ten opzichte van de concurrentie. Je kijkt eigenlijk naar het onderscheidend vermogen. Dus: wat hebben wij wat de concurrentie niet heeft? Tegelijkertijd analyseer je waar je nog kunt verbeteren.  Als we kijken naar de externe analyse, dan heeft dat vooral betrekking op de markt waarin je opereert. Hoe beweegt deze markt zich en wat speelt er precies?

En misschien nog wel belangrijker: hoe kun je daar gebruik van maken en waar moet je voor oppassen? Kom je er zelf niet uit, dan is het raadzaam om bedrijfskundig advies in te lassen. Een externe partij kan jou wellicht helpen om alles wat er speelt in de markt duidelijk in beeld te krijgen. 

Hoe maak je een goede SWOT-analyse?

Een andere goede tip tijdens het maken van een SWOT-analyse, is om het perspectief van de organisatie los te laten. Jij, als bedrijf, weet natuurlijk als geen ander waar jouw krachten liggen, maar plaats je eens in de schoenen van een klant. Denk: ‘wat doet de organisatie goed in de ogen van onze klanten?’ En ‘welke problemen komen steeds voor bij onze klanten?’. Vraag je ook bijvoorbeeld af welke klantbehoefte er centraal staan in de markt en of er wellicht klantbehoefte zijn waar jij momenteel (nog) niet aan kan voldoen.

Een ander perspectief om aan te nemen is vanuit een financiële hoek. Je kijkt dan bijvoorbeeld naar de financiële prestaties van het bedrijf en hoe de financiële middelen worden gemanaged. Extern kun je dan kijken naar welke financiële voordelen jullie hebben die de concurrentie niet heeft. Een bedreiging zou een situatie kunnen zijn waar de financiële middelen om dreigen te slaan of op zullen raken. Denk bijvoorbeeld aan een situatie zoals de corona-pandemie, waarin vele sectoren groot fiscaal verlies hebben geleden.

SWOT-analyse voorbeeld

Hoe ga je te werk? Een goede SWOT-analyse maak je in je een matrixvorm. Je zet de interne factoren bovenaan en de externe factoren beneden. Het makkelijkste is om elke factor een eigen vak te geven. Zorg er wel voor dat de vakken groot genoeg zijn, zodat je meerdere punten per factor kan noteren. SWOT-analyse voorbeeld: stel, je bent een IT-bedrijf. Jouw krachten liggen bijvoorbeeld in de kennis die je hebt en de sterke relaties die je hebt opgebouwd. Een zwakte zou kunnen zijn dat jullie te weinig adverteren, in vergelijking met de competitie. Als we kijken naar de markt, zien we dat steeds meer mensen verlangen naar persoonlijke IT-service, dat is een kans. Tegelijkertijd zien we een hoog aantal nieuwe marktentrees, een bedreiging dus. 

Conclusie 

Ga jij binnenkort werken aan een nieuwe strategie? Een nieuw product lanceren? Of wil je gewoon je marktpositie verbeteren? Dan is de SWOT-analyse een onmisbare tool voor jou. 

Wil je meer de diepte intreden? Dan ben je altijd welkom bij ons bedrijfsadvies Hengelo voor een uitgebreide bedrijfsanalyse. Bedrijfscoaching Hengelo helpt jou alles wat met financiën en bedrijfskunde te maken heeft.

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet