Overweeg je om personeel aan te nemen? Waar moet je aan denken?

Overweeg je personeel aan te nemen, Waar moet je aan denken - 123Onlineboekhouding

Stel je wilt personeel aannemen, je bent eigenaar van een eenmanszaak en je hebt, omdat je forst gegroeid bent, behoefte aan ondersteuning. Voor velen is dit een grote stap en noodzakelijk om te groeien. Er komt natuurlijk wel veel bij kijken, logisch dat je met veel vragen zit, benieuwd waar je aan moet denken? Lees dan snel verder!


Het kostenplaatje

Wij krijgen veel vragen over het werven en aannemen van personeel. Het kostenplaatje vinden ondernemers vaak het belangrijkste, niet gek want dit is vaak niet goedkoop. Ondernemers willen weten of ze meer winst kunnen maken, dit is niet altijd vanzelfsprekend! De kosten zijn afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst heeft jouw werknemer recht op salaris, die je 1 keer per maand dient uit te betalen. Het uurtarief mag je zelf bepalen echter geldt er wel een wettelijk (bruto) minimumloon.
Daarnaast kan het minimumloon, als je onder een cao valt, afwijken van het wettelijke minimumloon. Benieuwd of jouw bedrijf onder een cao valt? Klik op deze link.

Over het (bruto) minimumloon worden loonheffingen ingehouden voor de werknemer. Als werkgever betaal je over het brutoloon werknemersverzekeringen en een bijdrage voor de zorgverzekeringswet. Daarnaast ben je verplicht om vakantiegeld te reserveren. Het totale prijskaartje is afhankelijk van het arbeidscontract en overige voorwaarden die in het arbeidscontract zijn opgenomen. Deze factoren kunnen weer beïnvloed worden door het cao. Houd als werkgever rekening met 20% tot 35% aan extra kosten.

Veel ondernemers vinden de salarisadministratie complex en besteden dit uit. Besteed je de salarisadministratie uit, dan worden er logischerwijs kosten in rekening gebracht. De kosten kunnen oplopen tot € 20,- per werknemer per maand.


Wat moet je doen

Nadat je het kostenplaatje in beeld hebt en alle do’s en don’ts tegen elkaar hebt weggestreept is het eindelijk zover, je gaat iemand aannemen! Na het sollicitatieproces, wat bestaat uit: een profiel schetsen, een vacature online plaatsen, het sollicitatiegesprek en de selectie, zijn er een aantal handelingen die verricht moeten worden. Is dit de eerste keer dat je iemand in dienst neemt, dan moet je een loonheffingsnummer aanvragen bij de Belastingdienst.

Daarnaast moet je een arbeidscontract opstellen. Een arbeidscontract moet aan veel wettelijke eisen voldoen en bestaat uit primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Voorbeelden van primaire voorwaarden zijn salaris, vakantiedagen, pensioen etc. Voorbeelden van secundaire voorwaarden zijn opleidingsmogelijkheden, een auto van de zaak, reiskostenvergoeding etc. Over de voorwaarden kan onderhandeld worden in een sollicitatiegesprek. Het opstellen van een arbeidscontract is complex en wordt vaak uitbesteed. De kosten kunnen oplopen tot € 300,-.

Verzekeren

Wij krijgen veel vragen over het wel of niet afsluiten van een verzekering. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om werknemersverzekeringen te betalen. Dit zijn premies voor de WW, WAO, WIA en de ZW. Deze verzekeringen geven werknemers, bij bijvoorbeeld langdurige ziekte of andere gebreken, recht op een uitkering van het UWV. Vaak is dit echter niet voldoende. Je bent als werkgever verplicht om bij ziekte de eerste 2 jaar door te betalen. Daarna komt een werknemer pas in aanmerking voor de WIA. De kosten kunnen hierdoor erg oplopen. Je kunt je tegen ziekteverzuim verzekeren.

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op!

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet