Nieuwe regelgeving voor online verkopen

Nieuwe regelgeving voor online verkopen - 123Onlineboekhouding

Online shoppen is een steeds grotere trend aan het worden. Door de Coronacrisis zijn het aantal online verkopen flink toegenomen en ook na de crisis blijft online shoppen erg populair. De vraag naar webshops en online verkoopplatformen is flink toegenomen.
Naar aanleiding van deze ontwikkelingen worden de Europese richtlijnen aangescherpt.
De nieuwe regelgeving gaat naar verwachting in mei 2022 in.

Let op, de nieuwe regelgeving gaat medio mei 2022 in, het is verstandig om jouw webwinkel alvast in te richten volgens de nieuwe regels. Zo kun jij je ook onderscheiden tegenover jouw concurrenten. De nieuwe regelgeving is opgesteld om de consumenten te beschermen, hiermee worden klanten op de hoogte gesteld van jouw werkwijze.

Gratis digitale diensten

Op het moment dat je een gratis digitale dienst aanbiedt, ben je straks verplicht om klanten te informeren over hoe lang klanten aan de digitale dienst vast zitten en hoe ze zich kunnen uitschrijven. Consumenten mogen binnen 14 dagen zonder reden de digitale dienst op zeggen. Je moet dit direct verwerken in de administratie.

Kortingen

Je mag straks geen willekeurige prijs nemen als uitgangpunt voor het geven van korting. Je bent verplicht om de laagste prijs, die je minimaal 30 dagen voor de kortingsactie hebt gehanteerd, als uitgangspunt te nemen. Je mag wel “de korting” laten zien ten opzichte van de prijs van jouw concurrent.

Reviews

Als je op jouw webshop of op Social media bij jouw producten reviews laat zien, let dan op het volgende, vanaf mei 2022 moet je:

– Kunnen aantonen hoe je controleert dat de recensies van kanten zijn die het product hebben gekocht of gebruikt.
– Vermelden of je alle positieve en negatieve reviews verwerkt.
– Aangeven of er sprake is van sponsoring en of je voor reviews betaalt.

Gepersonaliseerd aanbod

Als jij jouw kanten een persoonlijk aanbod geeft, bijvoorbeeld een geautomatiseerde aanbod n.a.v. recente zoekopdrachten of aankoopgeschiedenis. Dan ben je verplicht om je klanten hierover te informeren door middel van een pop-up of een mededeling, voordat hij of zij iets koopt.

Vergelijkingssites

Als jij een vergelijkingssite hebt, denk aan een website waarbij je; energieaanbieders, reizen, boekhouders, verzekeringen of andere producten en of diensten met elkaar vergelijkt, krijg je te maken met een uitgebreide informatieplicht. Het moet voor een klant duidelijk zijn welke elementen de uitkomsten bepalen. Betalen bedrijven bijvoorbeeld geld aan jou om een hogere plek in de zoekresultaten te verkrijgen? Je bent verplicht om deze informatie te verstrekken, ongeacht of een bezoeker iets koopt.

Houd jij je niet aan de regels? Dan kunnen er sancties worden gelegd in de vorm van boetes of een termijn waarbinnen de onjuiste situatie opgelost moet zijn. De boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet. De handhaving gaat grotendeels plaatsvinden op basis van signalering door klanten.

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet