Jaarlijkse aangifte bij Belastingdienst niet geheel zonder problemen

Financieel zit in ons DNA Jaarlijkse aangifte

Sinds afgelopen 1 maart 2023 is het mogelijk om je jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting bij de Belastingdienst in te dienen. Wanneer je per kwartaal aangifte doet, dien je vóór 1 april van het eerstvolgende jaar de aangifte in te vullen. Doe je dit niet op tijd? Dan riskeer je als ondernemer een boete op basis van je inkomen. 

De afgelopen weken waren er problemen bij het invullen van aangiftes op de website van de Belastingdienst ontstonden er direct een aantal problemen. Lees in deze blog welke problemen dit zijn en waarom deze wellicht blijven aanhouden omdat de software niet eenvoudig kan worden gemoderniseerd.

Welke problemen waren er bij de start van de belastingaangifte?

Het digitale inlogsysteem van de overheid, genaamd DigiD, heeft door overbelasting gezorgd voor problemen bij het doen van de jaarlijkse aangifte bij de Belastingdienst. De eerste dag begon direct met storing. Het was voor veel mensen niet mogelijk om in te kunnen loggen. Hiermee ontstond een grote uitdaging op het gebied van ICT. 

Het grootste probleem is het computersysteem waar de website van de Belastingdienst gebruik van maakt. Deze software is ontwikkeld in de jaren 80 en heet Cool:Gen. In de inmiddels ouder wordende software is het moeilijk om wijzigingen door te voeren. Aanpassingen zijn hard nodig. De Belastingdienst haalt namelijk in totaal ruim 235 miljard euro binnen met de aangifte voor inkomstenbelasting.

Wanneer kan er nieuwe software worden verwacht?

In de komende jaren lijkt de afdeling ICT bij de Belastingdienst al volledig te zijn volgepland. Toch geeft het ministerie van Financiën aan dat het de deadline van een nieuw softwaresysteem in 2026 gaat halen. Het inmiddels verouderde Cool:Gen moet voorlopig dus in elk geval in de lucht blijven. De Belastingdienst moet namelijk alle gegevens wel terug kunnen vinden op de software. In één keer alles vervangen lijkt onmogelijk. Het profijt van de nieuwe software zullen gebruikers bij het doen van de belastingaangiftes dus beetje bij beetje gaan ervaren. 

Hoe doe je als ondernemer online je belastingaangifte?

Jaarlijkse aangifteAls ondernemer ben je verplicht om je aangifte omzetbelasting op tijd te doen. Nadat je jouw onderneming hebt ingeschreven bij het Handelsregister van de KVK ontvang je een brief van de Belastingdienst. In deze brief lees je onder andere of je voor de Belastingdienst een ondernemer bent en hoe en wanneer je uiterlijk de btw-aangifte in moet dienen. 

Hoe je aangifte doet? Je kunt dit digitaal doen via het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Indien je onderneming als rechtsvorm eenmanszaak is, log je in met je DigiD. Is je onderneming geen eenmanszaak? Dan log je in met eHerkenning. Dit kun je vergelijken met DigiD, maar dan speciaal voor ondernemers. Zonder eHerkenning is het onmogelijk om aangifte te doen. 

Hulp nodig bij belastingaangifte? 123Onlineboekhouding helpt je graag door middel van belastingadvies. Ook als je jouw volledige administratie uit wilt besteden kun je terecht bij 123Onlineboekhouding.  

Neem vrijblijvend contact met ons op. Samen kijken we naar de beste oplossing voor jouw situatie. 

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet