De tijd die je steekt in het schrijven van je ondernemingsplan is misschien wel je eerste, maar zeker niet je minste investering. Een ondernemingsplan schrijven is niet verplicht. Waarom is het dan toch zo belangrijk? En wat moet erin staan? De belangrijkste 3 onderdelen op een rij.
Een goede voorbereiding vergroot je kans op succes. Een ondernemingsplan geeft je inzicht in je ondernemersvaardigheden, doelen, marktpositie en de haalbaarheid van je idee. Wel zo handig als je externe partijen, zoals financiers, bij je start wilt betrekken. Maar wat is een ondernemingsplan? Waarom moet je er een maken? En wat staat er in een ondernemingsplan? De 3 belangrijkste onderdelen van je ondernemingsplan vind je hier.
1. Jij en je onderneming
Je begint je ondernemingsplan met informatie over jou en je bedrijf. Wie ben jij? Wat is jouw drive? En wat zijn jouw ondernemersvaardigheden?
Persoonlijke gegevens
Met je ondernemingsplan presenteer jij jezelf aan bijvoorbeeld een bank of andere investeerders. Zij kijken namelijk niet alleen naar je idee, maar ook naar wie jij bent en wat je al gedaan hebt.
Schrijf je basisgegevens op, zoals je naam, adres, woonplaats, gezinssamenstelling, rijbewijs, opleidingen, vorige werkgevers. Eigenlijk staat in dit deel van je plan alles wat je ook in een cv zet.
Persoonlijke eigenschappen
Schrijf op waarom je ondernemer wilt worden. Beschrijf jouw drive, de vaardigheden die jou een goede ondernemer maken en je sterke en zwakke punten. De KVK-Krachtmeting helpt je bij het in beeld brengen van je ondernemersvaardigheden, zoals financiën, administratie, marketing, netwerken en je ontwikkelambities.
Let op! Start je niet alleen? Vul dan voor elke ondernemer dit hoofdstuk in.
Je idee
De basis van je ondernemersavontuur is je idee. Het idee dat in je hoofd zit, ga je nu op papier zetten. Dit doe je in een paar regels. Je zult merken dat als je je idee in een aantal regels kunt beschrijven, de rest van de uitwerking van je ondernemingsplan ook makkelijker zal zijn. Je hebt nu namelijk meer focus.
Je bedrijf
Nu ga je beschrijven hoe je daadwerkelijk met je idee aan de slag gaat. Je beschrijft heel concreet wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen, waar je voor staat, wat je doelstellingen zijn en wie je doelgroep is. Op deze manier ontdek je vrij snel of je plannen haalbaar zijn. Je beschrijft hier zaken als:
- Rechtsvorm
Geef aan voor welke rechtsvorm je kiest en waarom. - Parttime ondernemen
Heb je naast je bedrijf nog een baan in loondienst of de zorg over je kinderen of ouders? Schrijf dan op hoe jij denkt voldoende tijd te kunnen steken in je eigen bedrijf. Staat er een concurrentiebeding in je contract? Geef dan aan hoe je daar mee omgaat. - Bedrijfsnaam
Welke bedrijfsnaam kies je? En heb je deze al vastgelegd? - Inschrijving KVK
Wanneer ga je je bedrijf inschrijven bij KVK? Of wanneer heb je dat gedaan? - Locatie
Start je vanuit huis of vanuit een pand? Heb je bepaalde omgevingsvergunningen of een bestemmingsplan nodig? Schrijf ook op waarom je kiest voor huren of kopen. - Verzekeringen, vergunningen en verplichtingen
Aan welke wettelijke eisen en verplichtingen moet je voldoen? Heb je bepaalde diploma’s of vergunningen nodig? Al dan niet branchespecifiek. - Algemene voorwaarden
Geef aan wat er in je algemene voorwaarden staat. Of waarom je ze niet opgesteld hebt. - Administratie
Ga je dit zelf doen? Of schakel je een boekhouder of accountant in? - Personeel
Neem je wel of geen personeel aan? En waarom? - Toekomstperspectief
Waar wil je over een aantal jaar staan met je bedrijf? En wat ga je doen om dit doel te bereiken? - Oude dag
Wat regel je voor je pensioen?
Tip! Leg je businessplan voor aan vrienden en familie. Of beter nog, iemand uit je netwerk. Zij kijken met een frisse blik naar je plannen en geven je waar nodig advies om een en ander bij te schaven. Je ondernemingsplan laten maken door derden komt niet sterk over.
Lukt het je niet een ondernemingsplan op te stellen, dan heb je verschillende mogelijkheden om hulp in te schakelen. Via een hbo- of mbo-instelling kun je vragen of een student je kan ondersteunen. Maar ook commerciële partijen kunnen je tegen betaling helpen.
2. Je marketingplan
In dit deel van je ondernemingsplan ga je in op je doelgroep en de markt. Het marketingplan is een planmatige aanpak om je product of dienst onder de aandacht te brengen bij je (potentiële) klanten. Je maakt de doelstellingen uit je ondernemingsplan concreet.
Marktonderzoek doen
Je marktonderzoek vormt de basis voor je marketing. Jij bent overtuigd van je product of dienst. Maar zijn anderen dat ook? Met een marktonderzoek kom je erachter of er klanten zijn voor je product of dienst en breng je de concurrentie in kaart.
Wat staat er in je marketingplan?
In het artikel ‘Zo maak je een marketingplan’ lees je wat er in je marketingplan moet staan, zoals:
- Doelgroep en klantonderzoek
- SWOT-analyse
- Marketingmix
- De 4 p’s: product, prijs, promotie en plaats
- Presentatie
- Personeel
3. Het financieel plan
Het financieel plan is het financiële deel van je ondernemingsplan. In het artikel ‘Financieel plan’, lees je er alles over.
Het financieel plan is een hulpmiddel waarmee je voor jezelf bepaalt of je ondernemingsplan financieel haalbaar is. Ook gebruik je het om je financieringsaanvraag voor te leggen aan een of meer financiers en hen ervan te overtuigen geld in je bedrijf te investeren.
Je financieel plan bestaat uit 4 deelbegrotingen. De investeringsbegroting en de financieringsbegroting vormen samen de beginbalans van je bedrijf. Hierin geef je aan welke investeringen nodig zijn om te starten en hoe je de financiering wilt regelen.
In de exploitatiebegroting staan de verwachte opbrengsten en kosten over een bepaalde periode. Met de liquiditeitsbegroting zie je of je op elk moment voldoende geld hebt om aan je betalingsverplichtingen te voldoen. Afhankelijk van je bedrijfsvorm en jouw situatie maak je ook een privé-begroting.
Tip! Houd je ondernemingsplan simpel en beknopt. Het moet voor de gemiddelde lezer goed te begrijpen zijn.
Business model canvas
Je ondernemingsplan eenmalig opzetten en het vervolgens aan de kant schuiven? Zonde. Blijf je businessplan als leidraad gebruiken. Ook al is de levensduur van je ondernemingsplan beperkt, omdat de wereld om ons heen zo snel verandert. Met je businessplan als basis heb je een goed hulpmiddel om regelmatig naar je bedrijfsstrategie, de markt en klanten te kijken. In elke fase van het ondernemerschap. Het business-model canvas is hierbij een handig model, omdat het je snel laat zien waar je kansen liggen.
Op zoek naar een voorbeeld ondernemingsplan of wil je er een laten maken? Dit kan dan ook via ons. Of bij Qredits kun je een gratis leeg ondernemingsplan downloaden.
Bron: KVK.