Aftrekposten voor ondernemingen 2023

Aftrekposten voor ondernemingen. Wat is allemaal aftrekbaar?

Welke aftrekposten heb ik als ondernemer? Een logische vraag!

Wil je meer weten over wat voor aftrekbare kosten er in 2023 mogelijk zijn voor je bedrijf? Lees dan vooral verder!

Wat zijn aftrekposten?

Aftrekposten zijn kosten die in aanmerking komen voor aftrek van de belastbare inkomsten. Dit betekent dat deze kosten van de totale inkomsten worden afgetrokken voordat de belasting wordt berekend. Hierdoor worden de belastbare inkomsten verlaagd, wat leidt tot een lagere belastingdruk. Er zijn verschillende soorten aftrekposten, zoals bijvoorbeeld kosten voor werk gerelateerde uitgaven, hypotheekrente, of giften aan goede doelen. Niet iedereen met een onderneming weet wat je allemaal af kunt trekken van de belastingen en dat is heel begrijpelijk. Voor die mensen hebben we dit artikel geschreven.

Wat is aftrekbaar in 2023?

Voor iedereen met een onderneming zetten we hieronder voor je op een rijtje wat er in 2023 aftrekbaar is voor de belastingen. Lees het eens rustig door, deze informatie kan goed van pas komen! Aan de hand van voorbeelden leggen we zoveel mogelijk uit over de ondernemersaftrek 2023.

Aftrekposten voor ondernemingen

Met je bedrijf kun je in Nederland voor verschillende aftrekposten in aanmerking komen om je belastingaanslag te verlagen. Wil je weten welke aftrekposten voor ondernemingen er zijn in 2023? Hier zijn wat voorbeelden:

Personeelskosten

Als je onderneming personeel heeft, kunnen bepaalde kosten die gemaakt worden voor het aannemen en betalen van personeel in sommige gevallen worden afgetrokken van de belastbare inkomsten. Hier zijn enkele voorbeelden van kosten die in aanmerking komen voor aftrek:

  • Salaris- en loonkosten, zoals bruto-loon, vakantiegeld en eindejaarsuitkeringen
  • Kosten voor sociale verzekeringen, zoals werknemersverzekeringen en pensioenpremies
  • Kosten voor opleiding en scholing van personeel
  • Kosten voor verzuim- of arbeidsongeschiktheidsverzekeringen
  • Kosten voor het aanbieden van secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een bedrijfsauto of een telefoon
  • Kosten voor het verstrekken van vergoedingen of verstrekkingen aan personeel, zoals een kerstpakket
  • Kosten voor het in dienst nemen van personeel via een uitzendbureau of payrollconstructie

Afschrijvingen

Ook afschrijvingen op vastgoed, machines, voorraden en andere bedrijfsmiddelen vallen onder aftrekposten voor ondernemingen. Deze bezittingen worden ‘activa’ genoemd. Afschrijvingen op vastgoed, machines en andere bedrijfsmiddelen zijn kosten die een bedrijf maakt om zijn activa in goede staat te houden of te vervangen. Deze kosten kunnen worden afgetrokken van de inkomsten van het bedrijf voordat de belasting wordt berekend, wat kan leiden tot een lagere belastingaanslag. Deze afschrijvingen zijn gebaseerd op de verwachte levensduur van het activum en de waarde ervan op het moment dat het in gebruik wordt genomen.

Rentekosten

Bedrijven kunnen de rentekosten die zij maken voor het lenen van geld aftrekken van hun belastbaar inkomen. Dit geldt voor zowel leningen van banken als van andere geldverstrekkers als kredietverzekeraars, crowdfundingplatforms of de overheid.

Kosten van onderzoek en ontwikkeling (O&O)

Kosten die je maakt voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten of diensten kun je ook aftrekken. Dit geldt voor zowel interne onderzoeks– en ontwikkelingskosten als voor kosten die je maakt bij derden.

Hier zijn enkele voorbeelden van kosten die in aanmerking komen voor aftrek:

  • Salariskosten voor personeel dat betrokken is bij O&O
  • Kosten voor het inhuren van externe experts of onderzoeksinstituten
  • Kosten voor materiaal en apparatuur specifiek gebruikt voor O&O
  • Kosten voor proefopstellingen of prototypes
  • Kosten voor patenten of octrooien
  • Kosten voor reizen of verblijf voor O&O
  • Kosten voor software specifiek gebruikt voor O&O

Vergeet niet dat je wel moet kunnen aantonen dat deze kosten noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering. Dus bewaar de hele administratie over O&O goed!

Representatiekosten

Wat zijn representatiekosten? Representatiekosten zijn kosten die gemaakt worden voor het vertegenwoordigen van een organisatie of bedrijf. Deze kosten zijn vaak ook aftrekbaar.
Hier zijn enkele voorbeelden van representatiekosten:

  • Reiskosten voor zakenreizen: Als een medewerker op reis moet gaan voor zakelijke doeleinden, zijn de reiskosten (zoals vliegtickets, hotelkosten, vervoerskosten) representatiekosten.
  • Kosten voor evenementen: Als een bedrijf een evenement organiseert, zoals een beurs of een netwerkbijeenkomst, zijn de kosten voor deze evenementen representatiekosten.
  • Geschenken: Als een bedrijf geschenken geeft aan klanten of zakenrelaties, zijn de kosten hiervan representatiekosten.
  • Kosten voor kantoorruimte: Als een bedrijf een kantoor huurt voor zakelijke doeleinden, zoals het ontvangen van klanten of het houden van vergaderingen, zijn de kosten hiervoor representatiekosten.
  • Verzorging van een kantoor: Als een bedrijf geld uitgeeft aan huisstijl, inrichting, schoonmaak en onderhoud van een kantoor, zijn deze kosten representatiekosten.

Verlies verrekenen

Veel mensen weten dit niet, maar je kunt ook verliezen van een eerder boekjaar verrekenen met jouw winst in een latere boekjaar. Door je verlies te verrekenen trek je geld dat je in het verleden hebt verloren af van de belasting die je nu moet betalen. Bijvoorbeeld als een bedrijf een slecht jaar had en verlies maakte, kan het in een volgend jaar zijn belastingaangifte aanpassen en de verliezen die het eerder had, gebruiken om de belasting die het moet betalen te verminderen. Op deze manier kan het bedrijf geld besparen en het helpen om te overleven.

Aftrekposten voor ondernemingen. Ook een zakelijke reis kun je aftrekken!Reiskosten

Ook handig om te weten: kosten die je maakt voor zakelijke reizen, zoals vervoerskosten en hotelkosten, kun je ook aftrekken. Eigenlijk weet iedereen dit wel, maar we melden het toch maar even! En zetten we meteen wat reiskosten op een rijtje die aftrekbaar zijn:

In Nederland kun je de volgende reiskosten aftrekken van de belastingen:

  • Van en naar je werk
  • Zakelijke verplaatsingen
  • Verplaatsingen in verband met een ziekte of gehandicapte kinderen
  • Verplaatsingen in verband met verhuizing
  • Verplaatsingen tussen verschillende werklocaties
  • Verplaatsingen naar een locatie voor een cursus of opleiding
  • Verplaatsingen naar een tijdelijke werklocatie
  • Verplaatsingen naar een beurs, conferentie of andere zakelijke bijeenkomst

Voor deze aftrekposten gelden wel bepaalde voorwaarden en regels. Bijvoorbeeld dat je een verklaring van je werkgever nodig hebt als je de reiskosten naar je werk wilt aftrekken. Het is verstandig om hierover advies te vragen aan een boekhouder of een belastingadviseur. Kortom; bij ons!

Zakelijke auto

Welke kosten zijn aftrekbaar bij een zakelijke auto? Bedrijven kunnen kosten die zij maken voor een zakelijke auto aftrekken. En die kosten kunnen aardig oplopen. De meest voorkomende aftrekbare kosten zijn:

  • Onderhoud en reparatie
  • Verzekeringskosten
  • Brandstof
  • Afschrijving
  • Parkeren
  • Tol
  • Veerboten
  • Wasstraat
  • Motorrijtuigenbelasting

Leaseauto

Bedrijven die een auto leasen voor zakelijke doeleinden, kunnen de maandelijkse leasekosten aftrekken. Als je de auto leaset, zijn dat:

  • Bij operational lease: leasekosten
  • Bij financial lease: alleen de rentekosten
  • Parkeren,
  • Tol
  • Veerboten
  • Wasstraat
  • En – voor zover ze niet in de leasekosten zijn meegenomen: brandstof, verzekeringskosten, onderhoud, reparatie en afschrijving

De Belastingdienst vertelt er op deze pagina meer over: Autokosten voor de ondernemer. We hebben nog een informatief artikel over zakelijk rijden voor je klaarstaan, die vertelt je meer over de mogelijkehden van een zakelijke auto: zakelijk rijden.

Opleidingskosten

Financieel zit in ons DNA Aftrekposten voor ondernemingenOpleidingskosten vallen ook onder aftrekposten voor ondernemingen. Een opleiding of cursus volgen kan een mooie investering voor je onderneming zijn. Je vergroot je kennis en bent met die opgedane kennis sneller in staat je onderneming te laten groeien. Kosten die je hierbij maakt kun je aftrekken. Ook als je personeel een opleiding of cursus volgt dan zijn die kosten aftrekbaar. Dit geldt zowel voor interne opleidingen als voor opleidingen bij derden.

We hebben er al een keer een artikel over geschreven, die gaat hier uitvoeriger op in: Zijn studiekosten aftrekbaar in 2023?

Verkoopkosten

Bedrijven kunnen kosten die zij maken voor verkoop, zoals reis- en verblijfkosten van verkoopmedewerkers en reclamekosten, aftrekken. Maar er zijn meer aftrekposten voor bedrijven mogelijk. Dit zijn de meest voorkomende:

  • Salariskosten voor verkoopmedewerkers
  • Commissiekosten voor verkoopmedewerkers
  • Kosten voor verkoopbeurzen en andere netwerkbijeenkomsten
  • Kosten voor het ontwikkelen en drukken van verkoopmateriaal, zoals brochures en catalogi
  • Kosten voor het ontwikkelen en onderhouden van een verkoopwebsite
  • Vliegtickets,
  • Huurauto’s
  • Kosten voor telefoon- en internetverbindingen die specifiek worden gebruikt voor verkoopdoeleinden
  • Kosten voor het huren van verkoopruimte of het organiseren van verkoopsessies
  • Reclamekosten, zoals advertentiekosten in kranten, tijdschriften, op radio en televisie.

Houd er wel rekening mee dat deze kosten alleen aftrekbaar zijn als ze redelijk en noodzakelijk zijn voor de verkoopactiviteiten van het bedrijf.

Verhuiskosten

Aftrekposten voor ondernemingen. Ook verhuiskosten zijn aftrekbaar!Ga je verhuizen naar een andere locatie dan kun je de kosten die je maakt voor de verhuizing vaak aftrekken. En dan is het handig om te weten wat voor kosten hierbij aftrekbaar zijn. Dus geven we hieronder wat voorbeelden:

  • Het huren van een verhuiswagen of verhuisbedrijf
  • Verpakkingsmaterialen, zoals dozen en tape
  • Opslag van bedrijfsmiddelen tijdens de verhuizing
  • Verplaatsen van grote items zoals machines of kantoormeubilair
  • Het opnieuw laten aansluiten van nutsvoorzieningen zoals gas, elektriciteit en water
  • Opnieuw registreren van de onderneming bij de KvK
  • Het aanpassen van vergunningen of verzekeringen

Houd er wel rekening mee dat deze kosten alleen aftrekbaar zijn als ze noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering.

Verzekeringen

Dit weet ook niet iedereen: kosten voor verzekeringen, zoals aansprakelijkheidsverzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, zijn ook aftrekbaar voor de belastingen.

Je moet wel kunnen aantonen dat de kosten die je wilt aftrekken direct verband houden met de bedrijfsactiviteiten. Het is belangrijk om goede administratie bij te houden en alle relevante facturen en bonnen te bewaren om aan te kunnen tonen dat deze kosten zijn gemaakt.

Hou er rekening mee dat de regels voor aftrekposten regelmatig veranderen en dat je je op de hoogte moeten houden van de laatste regelgeving en de juiste documentatie moeten bijhouden om de aftrekposten te kunnen claimen. Het is ook aan te raden om professioneel advies in te winnen bij een boekhouder of belastingadviseur om ervoor te zorgen dat je bedrijf de juiste aftrekposten op een juiste manier claimt. Ook daarvoor kun je bij 123Onlineboekhouding terecht!

Er is nog veel meer over aftrekposten te vertellen. Zoek je nog meer informatie? Die hebben we voor je. Op deze pagina vind je nog meer informatie: Belasting en aftrekposten.

Dus: heb je vragen over aftrekposten voor ondernemingen, neem dan gerust contact op. Dat kan per e-mail, telefoon of Whats app. Ook kun je je vragen stellen via het contactformulier op de contactpagina.

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet