Waarom een confrontatiematrix maken na de SWOT-analyse?

confrontatiematrix

Wanneer je als bedrijf een SWOT-analyse hebt gemaakt, beschik je over een overzicht van belangrijke interne en externe omgevingsfactoren. Deze geven inzicht op het gebied van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Als je dit op een rijtje hebt, is het tijd voor de volgende stap: de confrontatiematrix. 

Bij een confrontatiematrix zet je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen tegenover elkaar om uiteindelijk tot strategieën te komen. In dit artikel vertellen we wat een confrontatiematrix inhoudt, hoe je een goede confrontatiematrix maakt, wat de vier generieke strategieën zijn en geven we je advies zodat je aan de slag kan gaan met een confrontatiematrix. 

Wat houdt een confrontatiematrix in?

Allereerst beginnen we bij wat een confrontatiematrix inhoudt. Een confrontatiematrix is een matrix waarin je interne- en externe omgevingsfactoren, die je hebt gebruikt bij je SWOT-analyse, tegenover elkaar gaat zetten in een matrix. Aan de linkerkant van de matrix zet je de sterktes en zwaktes, en aan de bovenkant zet je de kansen en bedreigingen. Vanuit deze matrix probeer je tot strategieën te komen. Er wordt dan ook een verbinding gelegd tussen de analyse- en strategiefase. De naam ‘confrontatiematrix’ is dan ook afgeleid van het feit dat het model de confrontatie aangaat. Deze confrontatie gaat tussen de omgeving (externe analyse) en het bedrijf zelf (interne analyse). 

Hoe maak je een goede confrontatiematrix?

Wanneer je een goede confrontatiematrix wilt maken, is het allereerst erg belangrijk dat je SWOT-analyse goed in orde is. De SWOT-analyse is namelijk het fundament dat je verder uitbreidt bij de confrontatiematrix. Wanneer je SWOT-analyse in orde is, kan je beginnen met het invullen van de confrontatiematrix. Een voorbeeld van een confrontatiematrix kan je eenvoudig op het internet vinden. Je zet hierbij een opsomming van de belangrijkste sterktes en zwaktes tegenover de kansen en bedreigingen neer. Deze begin je tegen elkaar af te wegen. De weging kan je doen door middel van plussen, minnen en de 0 die staat voor neutraal. Als dat gedaan is, tel je het aantal plussen bij elkaar op en haal je de minnen ervan af. De scores die hieruit komen geven je een duidelijk inzicht waarmee strategieën kunnen worden bepaald. 

Wat zijn de vier generieke strategieën?

Je kunt bij een confrontatiematrix vier generieke strategieën onderscheiden:

  1. Groeien (kans + sterkte): Dit is een offensieve strategie. De sterktes van het bedrijf worden maximaal ingezet om de kansen te benutten; 
  2. Verdedigen (bedreigingen + sterkte): Dit is een meer defensieve strategie. De sterktes van het bedrijf relateer je aan de bedreigingen; 
  3. Verbeteren (kans + zwakte): Hierbij probeer je als bedrijf ’schoon schip te maken’ door een zwakte te relateren aan een kans die zich voordoet. Hiermee wordt bedoeld dat de zwaktes moeten worden verbeterd om uiteindelijk een kans te kunnen benutten.
  4. Overleven (bedreiging + zwakte): Hierbij relateer je de zwaktes van het bedrijf aan de bedreigingen. Overleven is de echte strategie. Voor de continuïteit van het bedrijf is het noodzakelijk om de zwaktes op te lossen.  

Conclusie: wanneer gebruik je de matrix?

Heb je als bedrijf wel al een SWOT-analyse gemaakt en wil je vanuit de analyse tot strategieën komen? Dan is de confrontatiematrix een goede tool voor jouw bedrijf. 

Wil je meer advies of duik je toch liever verder in deze materie om de kansen in jouw sector optimaal te benutten? 123Onlineboekhouding geeft graag bedrijfsadvies in Hengelo op maat. Wil je liever financieel advies ontvangen? 123Onlineboekhouding geeft graag advies over alles wat met financiën te maken heeft. Neem vrijblijvend contact met ons op! 

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet