Veel ondernemers hebben moeite met het bijhouden van hun financiële administratie. Voor de financiën zijn er talloze regels waaraan je moet voldoen als ondernemer. Het uitstellen van het bijhouden van je boekhouding, kan vervelende gevolgen hebben. Daarnaast hebben veel boekhoudprogramma’s ingewikkelde termen als crediteuren, debiteuren en begin- en eindbalans. Hoe kan je als ondernemer grip krijgen op je administratie? In deze blog lees je hier meer over.
BTW wordt gezien als moeilijkste onderwerp
70% van de zzp’ers gebruiken een softwareprogramma voor de boekhouding. Een kwart van de zzp’ers heeft voor hun boekhouding een boekhouder. Dit is gebleken uit onderzoek van de ZZP Barometer in samenwerking met MoneyMonk. Voor het onderzoek zijn bijna vijfhonderd zelfstandigen gevraagd naar hoe zij hun administratie behouden. Hoe langer je als ondernemer je administratie uitstelt, hoe moeilijker het is om het op orde en overzicht te krijgen.
Btw is de belasting die betaald wordt over je behaalde omzet. Deze btw-prijs zit verwerkt in de prijs voor de goederen of diensten die je levert. Het is mogelijk om per maand, kwartaal of jaar aangifte te doen. De btw die je zelf betaald over je zakelijke kosten, mogen meestal worden afgetrokken van de te betalen btw. Onder de ondernemers wordt vooral btw gezien als moeilijkste onderwerp. De reden hiervoor is de hoeveelheid regels en uitzonderingen die eraan verbonden zijn.
Btw-verplichtingen voor ondernemers
Naast de algemene administratieplicht, gelden er ook aanvullende administratieve verplichtingen. Een ondernemer dient een overzicht te behouden van gegevens die betrekking hebben tot:
- De uitgaande en inkomende facturen;
- Uitgaven en ontvangsten wegens de geleverde leveringen en diensten;
Invoer van de bestemde goederen;
- Uitvoer uit Europa en de bijbehorende opslag in het douane-entrepot van goederen en andere gegevens die van belang zijn voor de heffing van omzetbelasting
- Overige gegevens die van belang zijn voor de heffing van de btw in Nederland en overige EU-lidstaten.
Deze informatie dienen tijdig te worden vastgelegd. De prestaties dienen zo te worden geleverd dat de Belastingdienst de mogelijkheid heeft een controle te kunnen doen op de juistheid. Daarnaast is het van belang dat de administratie op chronologische volgorde is opgesteld. Zo kan de Belastingdienst duidelijk zien welke prestatie bij welk tijdvak toebehoort. Het bijhouden van deze administratie vergt tijd. Wanneer je je vooral wilt bezig houden met ondernemen, is uitbesteden een goede oplossing.
Uitbesteden boekhouding
Als bedrijf of als particulier is het mogelijk om je administratie boekhouding uit handen te geven. Bij het uitbesteden hoef jij je niet meer druk te maken over alle wetten, regels en verplichtingen die bij het boekhouden komen kijken. Zo houd je meer tijd over voor het ondernemen. Wanneer de zaken goed gaan, of juist slecht, heb je een makkelijk overzicht. Dit overzicht maakt uiteindelijk ondernemen leuker.
De administratieve verplichtingen kunnen variëren bij ondernemers. Daarom is het mogelijk bij dé boekhouder Hengelo, 123Onlineboekhouding, om op verschillende manieren gebruik te maken van het uitbesteden van de administratie. Je kan bij ons terecht voor salarisadministratie, boekhouding, schuldhulpverlening of advies op financieel- en bedrijfskundig gebied. Neem vrijblijvend contact met ons op.