Het kan voor een startende ondernemer erg verwarrend zijn wanneer en welke belastingaangiftes je moet doen.
Om dit te vereenvoudigen zetten wij de verschillende soorten aangiftes voor je op een rij.
Aangifte Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting
Als eerste maakt de belastingdienst onderscheid tussen inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. De rechtsvormen eenmanszaak, VOF, maatschap en CV betalen inkomstenbelasting. BV’s, NV’s, stichtingen en verenigingen betalen vennootschapsbelasting.
De inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting wordt vaak gekenmerkt als winstbelasting. Je betaalt belasting over de winst. Je doet 1 keer per jaar aangifte, je kunt jouw aangifte van het voorgaande boekjaar doen vanaf maart in het nieuwe boekjaar. Voor de Inkomstenbelasting moet de aangifte voor 1 mei worden ingediend, voor de VPB voor 1 juni. In maart 2021 doe je dus je aangifte over 2020.
Aangifte Omzetbelasting
Iedere ondernemer is verplicht om aangifte voor de Omzetbelasting te doen, dit geldt dus voor alle rechtsvormen. Er zijn echter beroepen die vrijgesteld zijn van BTW, denk bijvoorbeeld aan de zorg. Zij hoeven geen BTW in rekening te brengen, maar mogen ook geen BTW terugvragen.
Als je de aangifte omzetbelasting doet, betaal je dus de door jou in rekening gebrachte BTW minus de BTW die leveranciers bij jou in rekening hebben gebracht. In de meeste gevallen doe je elke 3 maand (dus per kwartaal) aangifte, het is ook mogelijk om 1 keer per maand of 1 keer per jaar aangifte te doen, dit komt niet zo vaak voor. Je hebt 1 maand na afsluiting van het kwartaal de tijd om aangifte te doen. Over het 1e kwartaal moet jij jouw aangifte uiterlijk op 30 april hebben ingediend, over het tweede kwartaal uiterlijk 31 juli enzovoort.
Op het moment dat je goederen of diensten levert naar ondernemers in een ander EU-land moet je naast je BTW aangifte een ICP aangifte doen, er is dan sprake van een intracommunautaire levering.
Op het moment dat je een factuur verstuurt naar een ondernemer in een ander EU land moet je het BTW nummer van de klant op de factuur vermelden. Deze wordt tevens vermeld in de ICP aangifte.
Aangifte Loonheffing
Op het moment dat je personeel in loondienst hebt, betaal je loonheffing, je doet dus aangifte voor de loonheffingen. Dit is voor alle rechtsvormen van toepassing, vergis je niet, ook een eenmanszaak kan personeel in loondienst hebben.
Bij de aangifte loonheffing houd je loonbelasting en premies voor de sociale en werknemer/werkgeversverzekeringen in op je loon.
Je kunt je aangifte loonheffingen maandelijks of vierwekelijks doen, maandaangiften komen het meeste voor. Je hebt 1 maand na afsluiting van de maand de tijd om aangifte te doen. Over januari moet jij jouw aangifte uiterlijk voor 1 maart hebben ingediend, over februari uiterlijk voor 1 april enzovoort.
Aangifte Dividendbelasting
Op het moment dat je opbrengsten of winst uitkeert aan aandeelhouders moet je aangifte voor de Dividendbelasting doen. Dit is dus uitsluitend van toepassing bij BV’s en NV’s.
Winst dat wordt uitgekeerd aan aandeelhouders wordt dividend genoemd, je betaalt dus Dividendbelasting. Je bent verplicht om aangifte te doen binnen 1 maand na de dag waarop het dividend beschikbaar is gesteld. Op het moment dat je dividend beschikbaar stelt houd je zelf de Dividendbelasting in, dit tarief is 15%.
Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op.