Een bedrijfsnaam kiezen, waar moet je aan denken?

Een bedrijfsnaam kiezen, waar moet je aan denken

Het is belangrijk om een goede bedrijfsnaam te hebben. Een bedrijfsnaam kenmerkt jouw onderneming. Is jouw bedrijfsnaam herkenbaar, blijft jouw naam hangen bij jouw klanten en geeft het jouw onderneming de juiste uitstraling?
Het is erg belangrijk om voor het kiezen van een juiste bedrijfsnaam de tijd te nemen, daarnaast zijn er een aantal regels waar jij je aan moet houden.

Voorkom misleiding of verwarring

Een bedrijfsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn. Het is niet toegestaan om BV te gebruiken in jouw naam als jij een andere rechtsvorm hebt. Het is niet toegestaan om via jouw naam klanten het idee te geven dat er meerdere eigenaren zijn of om je groter voor te doen dan je bent.
Je mag met je bedrijfsnaam niet voor verwarring zorgen bij klanten of leveranciers, bijvoorbeeld als jij jouw naam iets anders schrijft dan een concurrent. Je kan dan aangeklaagd worden.
Leestekens en of cijfers zijn wel toegestaan.

Respecteer bestaande handelsnamen

Dit is misschien wel logisch maar het is niet toegestaan om bestaande handelsnamen te gebruiken.
Je mag hier niet van afwijken, ook niet als diegene jou toestemming heeft gegeven.
Hieronder vallen ook namen die erg veel op die van een bestaande handelsnaam lijken, of als jij de naam onderscheidend maakt door een plaatsnaam eraan vast te plakken.

Register beroepsgroep

Er zijn beroepen die wettelijk beschermd zijn. Je mag alleen gebruik maken van medische titels als je geregistreerd staat in het Register Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG).
Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor banken, accountants, deurwaarders, advocaten en notarissen.
Je mag alleen van deze namen gebruik maken als jij je hebt geregistreerd bij het wettelijk register van dat beroep.

Ondernemen in het buitenland

Misschien ben je niet direct van plan om in het buitenland te ondernemen, maar het is mogelijk dat je dit in de toekomst wel gaat doen. Hoe klinkt jouw bedrijfsnaam in het buitenland? Bijvoorbeeld in het Engels Duits of Frans. Heeft deze naam misschien een vreemde betekenis in een andere taal?
Blijft deze naam bij klanten in andere landen hangen of is deze te moeilijk?

Kortom er zijn veel dingen waar jij aan moet denken bij het bedenken van een bedrijfsnaam. Neem vooral de tijd, je kunt jouw naam wel op een later moment veranderen, echter zorgt dit voor verwarring bij de klant en kan het jouw naamsbekendheid in één klap teniet doen.

Heb je vragen over dit artikel? Neem dan contact met ons op!

We gebruiken cookies om jouw ervaring op de website te verbeteren en anonieme statistieken bij te kunnen houden. Door op "Prima!" te klikken, ga je akkoord met ons gebruik van cookies. Bedankt voor je bezoek en veel plezier op onze website! View more
Prima!
Liever niet